HUUR ONS VAKANTIEHUIS IN ZWEDEN

Fauna

De Fauna van Zweden lijkt voor een groot deel op die van ons in Nederland, maar omdat de dieren met rust gelaten worden komen ze dicht bij de huizen. Zo ook bij ons huis, dat in het bos staat. In Nederland zie je wel eens een Vos of Ree en ook in Zweden tref je deze in de bosranden of de velden.

Kraanvogel

vogels

In de landerijen langs wegnummer 240 vanaf Molkom richting Mangstorp, Hagfors tref je vaak hele groepen Kraanvogels aan maar ook bij ons meer willen ze graag vertoeven en ook wel eens broeden. Een imposante vogel die heel veel lawaai kan maken.

Auerhoen

snoek

De buurman zegt een Auerhoen onder de grote Spar te hebben gezien, wij niet maar wel verderop in het bos.

Grote Bonte Specht

vogels in Värmland

Het meeste plezier beleven wij aan de vogels. s'Morgens vroeg wordt je gewekt door prachtig gezang en hoor je ook met grote regelmaat de Bonte Specht al hameren. Als je wat voer in de struik voor de keuken hangt zal ook de Specht zich daar laten zien net als alle andere vogels. Denk niet dat die bang is en er snel vandoor gaat.

Diverse Vogels waargenomen in de tuin

Je zal het misschien geloven of niet maar de vogels die genoemd zijn en die hieronder hebben we toch allemaal in onze tuin kunnen waarnemen. Hang wat voer in de struiken en in no time zal je ze kunnen ontmoeten
Boomklever
Groenling
Goudvink
IJsvogel
Lijster
Koolmees
Pimpelmees
Winterkoning
Roodborstje
Koekoek
Placeholder
Onderweg
Kwikstaart

Uil

fauna

De Ruigpootuil, is samen met de Bosuil de meest voorkomende soort Uil van Zweden. Doordat de zon laat ondergaat, kun je deze vogels soms zien jagen.

Havik

fauna

In Zweden komen vooral de Sperwer en de Buizert voor. Deze zie je vaal langs de kant van de weg op paaltjes zitten. Dit omdat ook doodgereden dieren tot hun voedsel mag worden beschouwd. Maar ook andere roofvogels kun je in Zweden treffen. Zelfs de Havik, wat een enorm grote vogel is. Je ziet deze vogels vaak hoog boven de boomkruinen cirkelen en hoort hun angst wekkende kreten.

Bever

fauna

Veel minder vaak heb je bij ons in Nederland de kans om een Bever te treffen. Bij ons meertje zijn er al jaren bevers actief en er liggen dan ook twee burchten. Aan de rand van het meer zie je de berkenstronken nog van de bomen die hij heeft omgelegd.

De Das

fauna

Ook Dassen leven er volop in Zweden, helaas zie je de ze ook nogal eens doodgereden langs de weg liggen. In ons dorpje zijn ze niet blij met een das, omdat hij de kippen bij de buren rooft.

De Wolf en de Bruine Beer

fauna

De Wolf en de Bruine Beer, worden in de winter door de buren op het meer gezien. Een geoefend kijker zal vast meerdere sporen van deze dieren vinden. Wees niet bang er is eten genoeg voor deze dieren in het bos. Ze komen niet bij de huizen.

Lynx

fauna

De Lynx laat zich niet graag zien, maar een poot afdruk in de modder bewijst zijn aanwezigheid. De spanning en de hoop is er altijd of je er toch nog eens een zal treffen. Niet te dichtbij graag.

Eland

fauna

Natuurlijk wil iedereen die in Scandinavië is geweest thuis de foto's van de Eland laten zien. Deze kunnen bij schemer plots opduiken en de weg oversteken, oppassen geblazen. Zoals de Zweed zegt; " Een Eland steekt pas over als die een auto ziet". Maar ook in de bossen weten wij de plekken waar zij kunnen vertoeven en is succes bijna verzekerd. De maximum score voor ons op één avond is 9 stuks geweest in nog geen twee uur tijd op meerdere plekken. Het blijft indrukwekkend

Eekhoorn

Fauna

In onze tuin springen de Eekhoorntjes rond in de 30 meter hoge Sparren en doen zich tegoed aan al het lekkers. En zit u bij schemer nog even in de tuin omdat de muggen niet actief zijn, let dan op de Vleermuizen die laag overvliegen om de insecten voor je weg te vangen.

Hermelijn

fauna

Rond de diverse schuren duikt soms een Hermelijn op. Deze diertjes zijn dag en nacht actief. 's Zomers zijn ze bruin/roomwit, maar in de winter zijn ze prachtig wit met een zwart puntje aan de staart.

Hagedis, Kikker, Pad of Slang

Fauna

Ook aan reptielen geen gebrek, een Hagedis, Kikker, Pad of Slang (Adder en Ringslang), je treft ze allemaal. Dus ga nooit zonder hoge schoenen door het kreupelhout en pas op bij stenen.

Veelvraat

fauna

De Veelvraat is een forse, gespierde marterachtige. De veelvraat is een carnivoor maar eet ook regelmatig plantaardig voedsel. Hij staat bekent als een erg sterk en onbevreesd beest. Zo zal hij soms een Vos, Ree of Schaap aanvallen maar ook een Rendier, Beer, of Eland schrikt hij niet voor terug. Direct rondom ons huis nog niet waargenomen maar zeg nooit, nooit.